Project Drevenhof Hoogezand chronologisch overzicht
Feb. 2017: eerste contact met de gemeente met de vraag of
er een mogelijkheid is voor een nieuwe woonvorm voor senioren. Gedacht wordt
aan vrijstaande appartementen op de begane grond, te bouwen in eigen beheer,
dicht bij het centrum en openbare voorzieningen.
Na een tijdje puzzelen wordt een perceel in de Dreven
aangewezen waar al 20 jaar een bouwbestemming op ligt.
Daarna zijn er meerdere overlegmomenten met de gemeente
die gekenmerkt worden door steeds nieuwe gezichten (projectleiders) aan tafel.
Alle door de deelnemers opgeworpen vragen moeten worden uitgezocht en iedere
keer moet het verhaal weer van voren af herhaald worden.
De gemeente stelt twee voorwaarden: ze wil de gehele
grond aan één partij verkopen en de groep moet zelf zorgen voor bouw- en woonrijp
maken.
Begin 2018: er ligt een eerste plan bestaande uit 12
vrijstaande woningen.
Eind 2018: de aannemer haakt weer af, het lukt niet de
infra te regelen.
Begin 2019: een tweede aannemer wordt aangezocht, die
heeft ook interesse en maakt een voorlopige tekening voor eveneens 12
vrijstaande woningen.
Eind september 2019: ook deze aannemer geeft de opdracht
terug met dezelfde reden (infra)
Oktober 2019: de initiatiefnemers benaderen een derde
aannemer die al vast tekeningen maakt. Sinds een maand levert de gemeente een
nieuwe projectleider (inmiddels de 8e) die geacht wordt het plan te
begeleiden. Probleem is dat er bij de gemeente op dat moment geen
stedenbouwkundige meer is, die de contouren van het bouwplan zou moeten
aangeven.
Feb. 2020: het getekende plan wordt aangeboden aan de
gemeente. Een tijdelijk ingeleende stedenbouwkundige / architect keurt het plan
helemaal af en wil iets totaal anders. De initiatiefnemers hebben dan net een CPO
(collectief particulier opdrachtgeverschap) opgericht, een vereniging met
notarieel vastgelegde statuten en een onafhankelijke deskundige (Bert de Bey)
als procesbegeleider. De CPO gaat niet akkoord met het voorgestelde alternatief
(één rij, geschakeld, met bovenverdieping) waarna een patstelling ontstaat.
Maart 2020: Corona breekt uit en alle gemeenteambtenaren
werken uitsluitend thuis. Overleg kan alleen telefonisch. De stedenbouwkundige
is inmiddels al weer afgevoerd en er zit nauwelijks schot in de zaak.
September 2020: er is een tijdelijke verlichting van de
beperkende maatregelen, waardoor we weer bijeen kunnen komen voor hernieuwd
overleg. Er is een nieuwe stedenbouwkundige, de eerste gesprekspartner die
daadwerkelijk luistert naar de wensen van deze groep. Hij komt met een voorstel
hoe het terrein in te richten en adviseert om een architect in de arm te nemen
om zijn voorstel en richtlijnen om te zetten in een mooi ontwerpplan.
Oktober 2020: KvdK-architectuur uit Groningen wordt
gekozen voor het maken van een voorlopig ontwerp en eigenlijk beginnen we
helemaal van voren aan af. Lopende de gesprekken wordt ook gekeken welke
aannemer het plan zou kunnen uitvoeren. De bouwwijze van onze derde aannemer
past niet goed bij dit ontwerp en we komen in contact met Scholtmeijer
Aannemersbedrijf uit Haren die het plan moet gaan uitvoeren.
Feb. 2021: het voorlopig ontwerp wordt ingediend en
akkoord bevonden. Maar gemeentelijke molens werken langzaam en het duurt tot
juli voor er overeenstemming is over afname van de grond. Plotseling geeft de
gemeente aan de grond alleen te willen verkopen als zij zelf de infra (bouw- en
woonrijp maken) doen.
September 2021: ondertekening van de optieovereenkomst
voor de grond
November 2021: de gemeente stuurt de eerste versie voor
de koopovereenkomst van de grond. Het duurt tot 1 november 2022 voor alle
passages er foutloos in staan en alle details zijn uitgewerkt, terwijl de CPO
had aangegeven akkoord te zijn met de eerste versie voorzien van een paar
noodzakelijke correcties en over te gaan tot koop waarna details later overeen
konden worden gekomen.
Maart 2022: het definitief ontwerp wordt ingediend samen
met de aanvraag voor een bouwvergunning.
Begin juli 2022: bouwvergunning wordt verleend
Mei 2022: projectleider van de gemeente vraagt een quick
scan aan, waarna een ecoloog het bouwterrein bekijkt op mogelijke aanwezigheid
van beschermde dier- of plantensoorten.
Half juli 2022: rapport wordt aangeboden aan de gemeente
met als advies een ecologisch vervolgonderzoek, wat door het late tijdstip van
aanvragen 12 weken moet duren i.p.v. 6. Mogelijk is er sprake van aanwezigheid
van de bunzing en de grote bosmuis.
9 augustus 2022: door vakantie van de projectleider
blijft het rapport een paar weken liggen en nu pas wordt de CPO ingelicht.
27 augustus 2022: eerste overleg van de gemeente met het
bureau wat het onderzoek moet uitvoeren. Een onderzoek wat pas in oktober gaat
starten en waarvan de uitkomst vlak voor de kerst gedeeld kan worden.
Augustus 2022: aanwonenden van het bouwterrein dienen een
bezwaar in tegen de verleende omgevingsvergunning. Een onafhankelijke
bezwaarcommissie buigt zich hier over. Uitspraak uiterlijk half december. Een
bemiddelingspoging van de CPO tussen bezwaarmakers en gemeente loopt op niets
uit aangezien de gemeente de bezwaarmakers niet tegemoet wil komen. Uiteindelijk
wordt het bezwaar verworpen, waarna de vergunning onherroepelijk wordt.
Oktober 2022: de oorspronkelijk geplande start van de
bouw kan geen doorgang vinden omdat de gemeente niet kan starten met bouwrijp
maken van de grond in afwachting van de uitkomst van het ecologisch
vervolgonderzoek.
20 december 2022: gerapporteerd wordt dat bunzing en
grote bosmuis niet aangetroffen worden, maar wel een paar steenmarters,
waarvoor een ontheffingsprocedure bij de provincie moet worden aangevraagd.
Verwachte doorlooptijd ca. 20 weken.
Januari 2023: vanuit de CPO wordt er grote druk
uitgeoefend op de provincie o.a. via inschakelen van gedeputeerden m.b.v.
partijgenoten uit de gemeente en op de wethouder om versnelling van de
procedure te bewerkstelligen.
7 maart 2023: Gemeente start met kappen van de begroeiing
op het bouwterrein, de ontheffing is verleend door de provincie. De uitgevoerde
druk heeft z’n effect niet gemist.
Volgens planning wordt de grond begin juni bouwrijp opgeleverd waarna de aannemer direct kan beginnen met de bouw van 12 deels geschakelde woningen.
maart 2023.